Nauditavad jaanid

Eestlaste jaoks on jaanipäev üks enamoodatuid suvised tähtpäevi. Viimastel aastatel on saanud jaanipäevast pigem jaaninädal. Mis on arvestades meie talvist tagasihoidlikust ja endasse tõmbumist üldiselt siiski väga tervitatav ja positiivne. Jaaninädala jooksul külastatakse erinevaid pidusid, reisitakse kodumaal ringi, grillitakse sõprade seltsis ja nauditakse mõnusat 13-kraadist suveilma.

Kuidas aga teha seda kõike nii, et jaaninädalast taastumine ei varastaks meilt liigselt toredaid suvepäevi ehk siis kuidas säästa oma tervist jaaninädala kõrvalnähtudest? Jagan Sinuga mõned nipid, mille abil saad jaaninädala tervislikumalt mööda saata.

Ole aktiivne!

Kõigepealt vali välja tegevused, mida Sa jaaninädalal teha tahad. Kas siis külastada erinevaid külapidusid või mõnda head kontserdit, minu soovitus kõigi nende tegevuste kõrvalt oleks jälgida, et saaksite piisavalt liikuda. Tihtilugu oleme me igapäevaselt pigem istuvad, vali üritusi, kus saab palju liikuda, selleks on ideaalsed näiteks väliüritused. Miks mitte olla esimene, kes jookseb  lava ette artistile kaasa elama?! Kui Sa tead, et õhtul on ees sõpradega lõkke ees paigal istumine, siis kindlasti proovi sellel päeval teha üks korralik trenn. Õhtu jooksul võiksid sõpradega mõne aktiivse jaanimängu mängida. Arvestades, palju meil sel aastal ka sääski on, siis käed saavad juba omajagu tööd nende eemale peletamisel, sellegi poolest proovi leida viis, kuidas ka jalgadele koormust anda. Olgu selleks siis kasvõi sõnajalaõie otsimine loodusest.

IMG-2328
Meile veedame jaanid traditsiooniliselt kodusaarel Hiiumaal perekeskel. Saun, ujumine ja küla jaanipidu on juba aastaid meie jaanikavas

Toidukorrad jaanide ajal ning sellele eelneval päeval

 Kõigepealt ära jäta ühtegi toidukorda vahele, isegi kui on teada, et õhtul on suurem toidukord ees, siis ei ole tervislik kui oled terve päeva väljas söömata, sellega suurendad ülesöömise võimalust. Pigem süüa korralik hommiku- ja lõunasöök, tuleb lihtsalt jälgida, et suuremale grillimisele on eelnevad päevased toidukorrad kergemini seeditavad. Kui õhtusöök saab olema liharohke, siis võikski sellele eelnevad toidukorrad olla näiteks lihavabad. Näiteks hommikusöögiks täistera kaerahelbepuder marjadega või siis omlett salatiga ja lõunasöögiks näiteks supp või köögiviljahautis kinoaga. Vahepaladeks sobivad hästi puu- ning köögiviljad.

azijietiska-vistiena-salotoje1_preview
Mina pooldan puhast toorainet! Kas teadsite, et Kekava lihatooted on hetkel ainukesed Baltimaades turul olevad kanaliha tooted mis on kasvatatud täielikult antibiootikumivabalt ning  Veterinaar- ja Toiduameti poolt sertifitseeritud kvaliteedimärgiga “Antibiootikumideta kasvatatud kana”  

 

Puhas ja kvaliteetne tooraine jaanilaual! Mida pakkuda jaanilaual?

Loomulikult oled sa juba eelisseisundis, kui korraldad õhtuse grillimise enda tagahoovis, kuna sel juhul saad sa menüü ise kokku panna, kuid ka sõprade juurde minnes, on tervislikud ettepanekud (loodetavasti) alati teretulnud. Alustuseks mõtle läbi kogu toidulaud tervikuna. Soovitan valida kvaliteetne tooraine, puhas liha ning köögiviljad võiksid kindlasti lauale jõuda. Kui soovid kergemat jaanilauda, siis võiksid šašlõki sel aastal valmistada linnulihast.

meat-vegetables-gemuesepiess-mushrooms-111131_preview

Toorsalatit tehes on alati hea jälgida, et seal oleks palju erinevaid värvi komponente, midagi rohelist, midagi punast, midagi kollast. Mida rohkem erinevaid värve, seda mõnusam maitse jääb. Lisa salatisse näiteks päevalilleseemneid ning kastme võid valmistada näiteks oliivõlist või ka avokaadoõlist. Grillimiseks on mõnus suvikõrvits ja paprika. Laualt võiks välja jätta nii krõpsulaadsed tooted kui ka maiustused. Nagu sai ka juba varem mainitud, väldi hundiisuga lauda istumist. Eriti liha puhul tuleks jälgida selle mitte ületarbimist ning korralikku läbi mälumist, sellega teed ka oma kehale toidu seedimise kergemaks. Kui on soov ampsata ka midagi magusamat, siis pigem süüa seda paar tundi hiljem, et keha jõuaks rahulikult eelneva toidukorra ära seedida.

Seltskonnamängud

Peale sööki planeerige mõni huvitav jaanimäng või näiteks jalutuskäik perega. Traditsiooniliselt kuuluvad jaanipäeva hulka näiteks kiikumine, laulmine, pärjapunumine ja muidugi lõkke ümber tantsimine, viimast soovitan väga soojalt. Samuti ei tohiks unustada sõnajalaõie otsimist. Jaanide ajal on traditsiooniliseks saanud erinevad sportlikud seltskonnamängud. Näiteks võidujooksud, kiviviskevõistlus (mitte harrastada kohas, kus naabri ilusad aknad on sõna otseses mõttes kiviviske kaugusel), hundiratta viskamine ja ka saunas käimine. Sportlikud mängud eeldavad ka üldiselt pigem mitte-alkohoolsete jookide tarbimist. Jaanid on olnud läbi aegade eestlaste jaoks väga kauaoodatud ja müstiline pidupäev, seega soovitan kindlasti teha lisaks söömisele ka midagi veel meeldejäävat ning toredat. Füüsilised mõõduvõtmised ja meelelahutus on kindlasti midagi, mis tõstab kogu seltskonna tuju ning mida on tore hiljem meenutada. Sportlik ajaveetmine hoiab ära ka liigse söömise ning alkoholi tarbimise.

Kuidas õhtu magusalt ning tervislikult lõpetada?

Kui nüüd õhtu sportlik osa on korraks pausile pandud ning on tekkinud isu millegi magusa järgi, siis väga heaks valikuks on näiteks puuviljasalatid või erinevad marjad. Näiteks kreekajogurt värskete maasikatega oleks imeline amps jaanipäeva õhtusse, kes soovib aga midagi magusamat, võib veel lisada natuke eestimaist mett. Isetehtud kohupiima-rabarberi kook on samuti mõnusaks maiustuseks.

Ja mis kõige tähtsam, pea meeles, janu kustutamiseks sobib kõige paremini endiselt vesi!

 

Advertisements

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s